حمایت از کالای ایرانی" از حرف تا عمل



شعار سال 1397 حمایت از کالای ایرانی است. حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی موضوع مهمی است که البته این راهبرد، استمرار سیاست اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نیز بوده است، اما نکته مهم این است که چقدر به این شعار عمل می‌شود. در چند سال گذشته محور شعارها اقتصادی بوده‌اند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شعارها عملی نشده و در حد حرف باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم همگانی است به طوری که مردم، تولید کنندگان و مسئولان هر کدام در عملی شدن این شعار نقش بسزایی خواهند داشت. برای بررسی بیشتر این موضوع و راهکارهای عملی حمایت از کالای ایرانی خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان با سید ناصر موسوی لارگانی- نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و حیدرعلی عابدی- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

موسوی لارگانی گفت: مقام معظم رهبری نزدیک به 10 سال است که شعار سال را با مباحث اقتصادی شروع می‌کنند و در یک دهه گذشته آن توجه ویژه‌ای که باید به شعار آن سال شده باشد نشده است. برای مثال ایشان شعار سال 95 را “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری کردند به این معنا که بیشتر مباحث اقتصادی در حد شعار و حرف باقی‌مانده است و توجهی به شعارهای سال نشده است و تنها به نصب بنر، چاپ کتاب و بروشور بسنده شده است.

وی افزود: متأسفانه در همان سال 1395 هم شاهد عمل جدی مسئولان قوا نبودیم. مقام معظم رهبری سال 1396 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند، اما علی‌رغم اینکه برای ایجاد اشتغال شعار دادیم، اما اشتغال موجود را هم به تعبیری از دست دادیم. برای مثال در شهرستان فلاورجان در سال 1390 در شهرک صنعتی اشترجان 12 هزار نفر مشغول کار بودند که در سال 1396 به شش هزار نفر کاهش یافته است.

قوای سه‌گانه با خرید کالای ایرانی رونق اقتصادی را موجب شوند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شعار امسال را مقام معظم رهبری “حمایت از کالای ایرانی” نامیدند. برای حمایت از کالای ایرانی باید دولت، مجلس و قوه قضائیه برای مردم الگو باشند. قوای سه‌گانه جز مصرف‌کنندگان بزرگ هستند، بنابراین اگر از کالای ایرانی استفاده کنند قطعاً مجلس دولت و قوه قضائیه می‌توانند حجم بالایی از کالای ایرانی را خریداری کنند و رونق اقتصادی را موجب شوند.

موسوی لارگانی افزود: وقتی در ادارات مردم می‌بینند که فرماندار شهرشان و دیگر مسئولان از کالای ایرانی استفاده می‌کنند بدون شک برای خرید و استفاده از کالای ایرانی ترغیب می‌شوند. بنابراین اگر بخواهیم شعار سال 97 محقق شود باید همه دست به دست هم دهیم. مراجعه کنندگان به دفاتر نمایندگان، ائمه جمعه و فرمانداری‌ها بیشتر دنبال اشتغال هستند. اگر مردم می‌خواهند برای فرزندشان اشتغال ایجاد شود یکی از راه‌های ایجاد اشتغال استفاده از کالای ایرانی است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدکننده داخلی چقدر می‌تواند کالا تولید کند و در انبارش نگهداری کند؟ اگر برای کالای ایرانی ارزش قائل نشویم قطعاً کشورهای دیگر نیز برای محصولات ایرانی ارزش قائل نمی‌شوند. البته جا دارد که تولیدکنندگان در این برهه از زمان که حمایت تمام قد مقام معظم رهبری را دارند و چندین سال است که بحث حمایت از تولید ملی را مطرح می‌کنند آن‌ها هم همت داشته باشند و از نظر کمی و کیفی روی کالاها کار کنند.

کیفیت کالا در رغبت مردم برای خرید محصول نقش کلیدی دارد

وی در همین خصوص افزود: کیفیت کالا در رغبت مردم برای خرید محصول ایرانی نقش کلیدی دارد. اگر همواره شاهد این باشیم که از کیفیت بالای کالای ایرانی صحبت می‌شود می‌توانیم بازار کشورهای اطراف خود را تصاحب کنیم چرا که جمعیت قابل توجهی در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان وجود دارند که با ارتقای کیفیت کالاهایمان می‌توانیم بازار آنان را در اختیار داشته باشیم.

موسوی لارگانی گفت: چه دلیلی دارد مصرف کننده عراقی حاضر باشد با هزینه بالاتر فرسنگ‌ها راه طی کند و کالا از چین و هند و دیگر کشورها وارد کند، ولی حاضر نشود از ایران خریداری کند. اگر کیفیت بالاتر برود قطعاً برای او هم مناسب‌تر است که از ایران کالا خریداری کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون مسئولانی وجود دارند که خودروهای خارجی دارند و چندین سال است که از این خودروها استفاده می‌کنند، در این زمان نمی‌توانیم به آن‌ها بگوییم که دیگر حق ندارند از خودروهای خارجی استفاده کنند. این سخن غیرمنطقی است، چرا که هزینه سنگینی را برای خرید آن خودرو صرف کرده‌اند، اما از الان به بعد می‌توانیم بگوییم خودروی داخلی خریداری کنند به شرطی که خودروسازها کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را افزایش دهند تا شاهد این همه تصادف منجر به فوت یا قطع نخاع نباشیم.

وی گفت: 30 تا 40 درصد تصادفات به دلیل ایمن نبودن خودروها است و هزینه‌های سنگینی برای همین تصادفات پرداخت می‌شود.

دولت پروتکلی تهیه کند که در آن نام کالاهای با کیفیت گنجانده شود

همچنین حیدر علی عابدی گفت: اولین کاری که برای حمایت از کالای ایرانی باید انجام شود این است که هیئت دولت یک پروتکلی را تصویب کند که در آن پروتکل نحوه صادرات و واردات را مشخص کنند و کالاهایی که مورد نیاز کشور است و ایرانیان باید به خرید آن اهتمام کنند مشخص شود.

وی در همین خصوص افزود: برای مثال هم‌اکنون بخشی از محصولات خارجی مورد نیاز از خارج وارد می‌شود مانند گردو و بادام. این موارد احتیاج به تنظیم یک پروتکل دقیق از طریق تنظیم بازار دارد. برخی لوازم دیگر مانند کیف و کفش از خارج وارد می‌شود در حالی که ایران به‌خوبی این لوازم را تولید می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی لوازم تزئینی مانند مبلمان و پارچه مبل یا نورافشان نباید از خارج وارد شود. این موارد را باید مسئولان جدی بگیرند تا مردم متوجه شوند کدام کالاهای داخلی را بهتر می‌توانند خریداری کنند.

عابدی ادامه داد: برخی از موارد را هم باید برنامه‌ریزی کرد تا در آینده یک کالا بتواند در لیست پروتکل قرار گیرد، مانند خودرو. خودروهای داخلی باید یک سری استانداردها را داشته باشند و دولت به آن‌ها کمک کند تا به آن استاندارد برسند و وقتی به استاندارد رسیدند آن زمان به مردم توصیه کنند که از خودروهای داخلی استفاده کنند. خودروهای بی‌کیفیت برای مردم و کشور خسارت‌های زیادی به بار آورده‌اند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: مردم باید خودشان هم برای خرید کالای داخلی رغبت نشان دهند. برخی از محصولات مانند ریل راه‌آهن توسط ذوب‌آهن تولید می‌شود و به دلیل تفاوت قیمت ناچیز نباید این محصولات را از خارج وارد کنند. در این صورت اگر ذوب‌آهن بخواهد ریلش را صادر کند نمی‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند به همین دلیل دولت باید به آنان جایزه صادراتی دهد.

حمایت از کالای ایرانی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان هم نقش زیادی در جذب مشتریان داخلی و خارجی دارند، افزود: بنابراین حمایت از کالای ایرانی موضوع خیلی ساده‌ای نیست و پیچیده است که نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد که دولت این برنامه‌ریزی را باید انجام دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: لیست و آن پروتکلی که دولت باید تهیه کند باید نامش “لیست کالاهای با کیفیت قابل توصیه دولت” باشد. تولیدکنندگان باید تلاش کنند که با افزایش کیفیت نام محصول خود را در آن لیست قرار دهند و مردم به آن لیست اعتماد کنند و محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

عابدی گفت: خودروهایی که می‌توانند استاندارد جهانی را حفظ کنند می‌توانند در آن لیست قرار گیرند. اگر نمی‌توانند دولت باید به آن‌ها کمک کند. ممکن است خودروسازها و برخی کارخانه‌ها نیاز مالی داشته باشند که با رفع آن نیاز بتوانند کیفیت خودرو را بالا ببرند و استانداردها را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کلید کردن روی بحث خودرو، ظلم به تولید داخل است، افزود: وقتی بادام و گردو از خارج وارد می‌شود در حالی که می‌توانیم وارد نکنیم در این صورت نباید تنها روی بحث خودرو متمرکز شویم، چراکه با این کار تولیدات داخل را لوث کرده‌ایم. همه می‌دانند که هیچ‌کس جرات نمی‌کند خرید خودروهای داخلی را به کسی توصیه کند. آمار مرگ و میر تصادفات در ایام عید اگر بررسی شود مشخص می‌شود خودروهای ساخت داخل چه نقشی در وارد کردن خسارت به کشور داشته‌اند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: بنابراین باید روی یک سری کالاهایی که تزئینی هستند و به سلامت مردم لطمه نمی‌زنند برنامه‌ریزی شود تا مشابه این کالاها از خارج وارد نشود. چرا کیف، کفش و چوب را باید از خارج وارد کنیم در حالی که کارگاه‌های داخل تعطیل باشند؟

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.